Sunday, November 06, 2005

生日。快乐。

生日。快乐。

生日快乐


今天是11月6日,是老妈的生日。
有些人说,他们的生日很平日化,没什么庆祝。
但至少,一声 "Happy Birthday" 还是会收到吧?
我说,老妈今年的生日 才是最普通,最 nothing special 的。
她连一声 来自丈夫、儿子的 “生日快乐”都听不到。

壁虎不曾忘过老妈的生日,可是却也没放在心上。
今早醒来的时候,她问我 今天是什么日子。
看了一下日历,我才从梦中苏醒,知道老妈想暗示什么。
不过知道了又如何?
简简单单的一声祝语,始终说不出口。

为何如此?
说来话长,一言难尽。
这家人,就是如此(包括壁虎)。
也不是说想改,就能改,这还得靠天时、地理与仁和。
家家有本难念的经,你念你的,我念我的。

老妈伤心,我当然知道。
我心里也会难受。
壁虎冷血,但心,始终肉做的。

可能,我就像 Syl,一样 不懂得爱


虽然说是说不出口,但打出来 总行吧?
妈,生日快乐~

Posted by 壁虎 at 2:45:00 PM

15 Comments

  1. Blogger Lionel Tan posted at 11/06/2005 4:50 PM  
    可是你的妈会看到吗?
  2. Blogger 壁虎 posted at 11/06/2005 4:58 PM  
    不会。也没像过要让她看。
    让她看到了,那还有何分别?
    壁虎只是不想看到老妈流下感动之泪。
    虽然开心,但我还是会受不了。
    感觉就是怪。

    对了,你不是说今天不上网了吗?
    怎么 msn 里也没看到你在线上?
  3. Blogger ツリちゃん☆ posted at 11/06/2005 10:15 PM  
    Actually I think its because we are Chinese, we tend not to show our affection. The era from our parents' generation upwards are usually unable to communicate their love verbally.

    So we as their children usually are unable to do so as well, because the environment we grew up in is such that to say "I love you" to our parents seems unnatural.

    But it will probably change at the next generation, at least for me. Cause I intend to let my children know I love them, in everyway, including verbally.

    : )
  4. Blogger ツリちゃん☆ posted at 11/06/2005 10:18 PM  
    But even if you don't say it out loud, it's okay.

    You can show your love in all the other small, everyday things you do for her.

    She can/will feel it, I'm sure.

    : )
  5. Blogger 壁虎 posted at 11/07/2005 1:14 AM  
    谢谢宁和 orange,老实说,你们两所言,壁虎都有同感。不过 orange 所说的,有点看情况而定。

    第一,壁虎对朋友不会像对老妈一样。看着老妈,什么都变虚拟。
    要我说句“妈,对不起”也是心有余而力不足。始终难以开口。

    第二,我知道,如果我肯帮忙做点家务,比如扫地或洗碗,她也一样会很开心。

    第三,女人会问男人爱不爱她们,我想 是因为她们感受不到安全感。即使是一个拥抱、一个吻,少了一点感觉,那什么也不是。有时候男生不也时不时就说一句敷衍的“我爱你”吗?
    不过当然,真诚的一句“我爱你”,会比什么都来的可贵。

    Orange,你的 nick 很熟,好像在谁的 blog 看过。不过怎么你的 blog 空空的?
    我猜你是女生吧?

    谢谢你肯花点时间来留言,你这网友,壁虎是交定了 =)

    还有谢谢你给我妈的祝福,不过我想我应该还是没勇气拿给她看得。

    或许以后吧。。
  6. Blogger Annabel posted at 11/07/2005 1:54 AM  
    壁虎 ...

    我好可怜你啊母哦!
  7. Blogger ツリちゃん☆ posted at 11/07/2005 4:50 AM  
    Orange, I actually agree with what you say, in that sometimes words carry weight more than action.

    When I said it is okay if Gecko doesn't say it out loud to his Mum, what I meant is, if he really cannot bring himself to say the three words, action is another way of conveying love, and better than nothing, right?

    In any case, different people respond differently to expressions of love, intepreting them differently, depending on the situation. Some tend to relate more to words, while others, acts of love.

    女人会时常问男人爱不爱她们吗?
    不是全部吧.
    当然, 如壁虎所说的
    真诚的一句“我爱你”
    在适当的时候
    是能让人深感动地

    壁虎, 加油吧 : )
  8. Anonymous Anonymous posted at 11/07/2005 8:27 AM  
    i don't know if this works for u but, maybe next time try writing a meaningful card for your mom if u can't bring urself to say the three words verbally. well, i do that la... cuz i can't bring myself to say the 'happy birthday' or 'i love u' to my family memebers also... the most i can say is 'nah, your birthday present' & pretend to sing along to the birthday song... but i feel VERY MISERABLE if i dun let my mommy know that i love her (other family members I dun care, except for my younger sister... like u say 家家有本难念的经 so i shall not go there). so, i'll force myself to write a card (i dun do that every year but most of the time i do)... & i make sure i write something from the bottom of my heart (sometimes a bit mushy) or draw something nice... but i won't give it to my mom directly... i'll place it near her bed at night or send to her... i think my lao ma recieve will also know that i bu hao yi si but yet gotta let her know how i feel so she won't say anything to ma lu me... but i think at least she gets to know that her daughter appreciates her... so she should be happy?

    well, if u can't do this also then pin shi jiu zhuo ge guai hai zi ba... help out more at home... dun argue so much with your parents etc... i still think this is the best way to make parents happy. i know that parents (especially moms, i think) like to hear the 'i love u' from their kids but i think they even more happy if they feel the sense of achievement of raising a smart & obident kid? i mean after all, especially if ur mom is a housewife, u r her everything... if she puts in so much effort in u then by being someone that she'll be proud of is the best wayto make her happy forever ba... even if u dun do much on her birthday she'll understand. too bad, i'm a lazy pig & very bad tempered so i can't do this myself... got improve over the years but still, i think i'm not someone a mother will be proud of... so i have to write card lor... i mean better than nothing...
  9. Blogger LiNGz posted at 11/07/2005 7:02 PM  
    hmm...ur mother so ke lian... so bad sia..nv wish her happi b'dae..hmm.ur mother got hp anot huh??if got u can try sms her a happi b'dae tink she oso happi de lors...haiz...dun b so bo xim lahz...she purposely hinted u liaoz lehz..u still dun wish her..eh..though i oso feel weird lahz..saying happi b'dae to ur closest kin..but den...erm...at least the least tt i did was to give them an sms to wish them lors...u dun haf to do it face to face de lahz..as long as they noe u got the xin can liaoz...n they noe u rmber their b'dae can le...if nt they will b heartbroken to tink tt their son actually forget their b'dae...but den u post in ur blog n she nv c wads the point oso lors...haha..but den anyway its over liaoz.. haha..erm...jus saying wad i feel nia lahz..haha..
  10. Blogger 小嬡 posted at 11/07/2005 11:53 PM  
    壁虎不想看到马麻感动流泪的样子才不把"妈,生日快乐" 挂在嘴边。

    可是,小嫒认为与其让马麻失望落泪,不如让她惊喜而泣。

    帮忙做家务马麻虽然会很开心,但是一句"妈,生日快乐" 刻骨铭心。

    如果小嫒是壁虎,小嫒会跟马麻说声"妈,生日快乐"。
  11. Blogger 壁虎 posted at 11/08/2005 1:21 AM  
    哇赛!annabel 是话中带刺? O_o?

    阿宁姨,我不是车,不过还是会加油的。不过总得等油用完了才能加 =X

    actually u got a point there leh Syl, budden perhaps i got tt Y chromosome in me, which makes me a guy.. then, u noe lar.. tt kind of erm erm.. mushy stuff.. still cant bring myself to do it. >_<
    but other then direct stuff (which includes writing a card), i can be a not-good-but-atleast-better boy. hehe~~

    Orange, 谈何容易啊。“忘记”很难做到嘞。所以我真的想失忆一下,从新 adapt.就算有一天记忆都回来,至少,也能比较容易适应啊。

    ailing, my mum no hp eh. she already nag nag say our (my dad and I) the HP bills waste money liao. haha~ then even if she got hp, budden like suddenly 说变就变, oso 怪怪 wan.

    小嫒,壁虎或许很自私。宁愿让妈暗地流泪,也不肯看她在我面前感动的又哭又笑。如果过去我有机会“自愿”的跟她说句“生日快乐”,现在就不会有这种尴尬的感觉了。。只可惜她太心急了,壁虎还在做心理准备的时候,她就吹壁虎说 "happy birthday".
    (现在我也能体会我过去女友s的感受了。。)




    谢谢大家的建议与意见。。壁虎领悟了一点点。。应该足够做心理准备了。
    明年吧,试试看。
    (最好别让令人反感的爸,和壁虎最讨厌的弟破坏我的计划。我说真的。)

    刚刚看到email有8个新的comments,还以为都是把壁虎骂到狗血临头的,不过正好相反。
    壁虎也没料到 ailing 会留下 comment 啊,稀客neh~
    真的要谢谢你们啊~
  12. Blogger Terence (Hasegawa Masahiro) posted at 11/08/2005 6:56 PM  
    首先,错别字!!!
    “天时、地理与仁和”
    正解:天时地利人和

    回到主题,当我妈妈的生日到时,我也面临着对她说声生日快乐的尴尬与肉麻,所以我便用一个我平时不会用的奇怪的口音来对她说声生日快乐。我建议你可以这样做。

    当然,说这句话的口音因人而异,就看你个人的喜好来决定,可以是用一个很低沉的口音,或者娃娃声,或中国腔。。。等等,任君选择。

    我是觉得,用这样一个古怪的口音来说这句话,不仅可以化解掉你所面临的尴尬,还可以增添娱乐效果,想必你母亲听了也会快了一整天!

    以上就提供给你作为参考。
  13. Blogger 壁虎 posted at 11/08/2005 10:38 PM  
    谢 rence 把错别字指出来。
    你不说我都不知道我错。

    建议是不错,但用在壁虎身上就免了。
    虽然壁虎什么怪音都怪得出来,但是在这间充满怪人的怪家庭里,怪东西会怪上一百倍。
    到时会更难下台的。

    Anyway,谢了! appreciated!
    =)
  14. Blogger kawa 子超 posted at 11/08/2005 11:19 PM  
    我的爸爸07/11生日!哈哈!

    每年只要是我们任何一位家庭成员的生日,家里一定会庆祝一番。至少,也都会有一个生日蛋糕。

    对着爸爸妈妈的面前,说一句生日快乐,对于我们华人来说,好像很拗口。但,树欲静而风不止,子欲养而亲不在,每当我想到这句话时,还是会开口。

    不然,就会在唱生日歌的时候,唱得很大声,借着歌曲说出来。

    还有还有,我今年也用了SMS,祝我爸爸生日快乐,身体健康!哈哈!~

    在这里,也祝壁虎妈妈“生日快乐,身体健康”!!

    =)
  15. Blogger 壁虎 posted at 11/09/2005 12:19 AM  
    壁虎也祝kawa老爸生日快乐,长命百岁啊!

    “树欲静而风不止,子欲养而亲不在”,这意思我略知一二,很害怕搞不好一天老妈不在了可我还是一句真诚的“生日快乐”都没亲口对她说一句,我会难受一世。。

    这里的人唱歌死气沉沉,唱大声点还会觉得怪。。。

Post a Comment

« Home